חמישה דברים לתוספת אושר

להיות מאושרים זה לא רק כיף, זה גם משתלם! אנשים מאושרים הם בריאים יותר, הם חולים פחות וחיים יותר. לאנשים מאושרים יש יותר חברים, הם מרוויחים יותר והם יותר פרודקטיביים בעבודה. ממילא מובן שאושר זה לא רק עניין אישי של האדם, אלא גם עניין ציבורי של המשק.

אולם כפי הידוע לרוב העולם, זה לא בא בקלות. ולפעמים להיפך, המחשבה והרצון להיות מאושר יכולים לגרום לחוסר אושר דווקא. אולם יש דברים שהוכחו כמועילים להעלאת רמת האושר.

1. להגיד תודה על מה שיש

כשאנו לא מרגישים מאושרים, זה מאוד קל להסתכל על הדברים השליליים, מה לא טוב, רובנו טובים מאוד בתחום הזה. אולם החכמה היא דווקא לחפש את הדברים הטובים. כן, כמו אותו פתגם ישן שאמרו לנו כשהיינו עדיין ילדים, להסתכל על חצי הכוס המלאה…
ידוע שביהדות אומרים תודה על כל דבר, וכדי שלא נשכח שיש דברים שעליהם צריך להודות, עשו לנו אפילו רשימה. למשל הדבר הראשון שיהודי עושה כשהוא פוקח את עיניו בבוקר זה להגיד תודה שהוא לא נפטר בלילה.
ואז ממשיכה שרשרשת של דברים להודות עליהם, שיש לי עיניים שאפשר לראות איתם, שיש לי רגלים ואני יכול ללכת, שיש לי בגדים ללבוש וכן הלאה.
זה לא קשה לראות את הדבר הטוב, אבל זה כן מצריך מאמץ מחשבתי ובעיקר להתרגל.
תסתכלו לשמים, איזה יום יפה, שמים כחולים, איזה כיף שאני יכול לשים לב לכך. גשם? איזה טיפות מים מפליאות. קר? איזה כיף שיש חימום! וכן הלאה, אתם מכירים את הבדיחה, כואב לך הראש? אז תגיד תודה, סימן שיש לך ראש…

2. להוסיף אושר על ידי חיסור

גם אחרי שמצאנו הרבה דברים להגיד עליהם תודה, במהלך הזמן אנו מתרגלים אליהם. למרות שכולנו יכולים להרגיש בליבנו כמה קשה לאדם שלא רואה, אבל באמת לשמוח מזה שאנו כן רואים זה די קשה, כי התרגלנו לא להגיד תודה על דברים שנראים מובנים מאליהם. הדרך להתמודד עם זה היא על ידי מחשבה, איך היה המצב ללא הדבר הטוב הזה? מה גרם לכך שיש לי את הדבר הטוב? כמה התאמצנו כדי שיהיה לנו את הילד, ואיך זה היה נראה אם לא היינו מצליחים…?

לפעמים לדמיין את החוסר בדבר אינו מספיק, אז אולי תנסו להרגיש אותו? תנסה לחיות כמה שעות/ימים בלי הדבר הזה, תרגיש איך זה. תקום בבוקר, תנסה להסתדר שעה עם עיניים עצומות, אחר כך תפקח אותם ותרגיש כמה צריך להודות.
במחקר שבו ניתן לאנשים שוקולד, אותם אנשים שנאמר להם לשמור אותו עד סוף השבוע, נהנו ממנו הרבה יותר מאלה שהורשו לאכול ממנו מיד. יש לך מסקנות על עוד תחומים בחיים? "מצאת דבש- אכול דייך, פן תשבע והקאותו" לפעמים דווקא החוסר והצבת הגבולות יגרמו לך להעריך ולהנות יותר.

3. תמצאו משמעות ומטרות

כבר דיברנו בעבר שהאושר האמיתי לא בא מתאוות והנאות חומריות, אלא דווקא מדברים בעל משמעות ומטרות.
לפעמים השגרה יכולה להיות משעמעת וחומרנית מדי. תנסו להזכיר לעצמכם לפעמים מטרות יותר חשובות, למשל, אני מנסה לגדל את ילדי ומשקיע מה שצריך כדי שזה יצליח. מאוד חשוב לי להיות בעל טוב לאשתי, וחלק מהדברים שאני עושה הם למען אותה מטרה. לפעמים מאוד קשה לאדם לראות בצורה ברורה את המטרות שלו ואת סדר העדיפויות. ציור מפורט של תמונת המטרות והעדיפויות יכול לעזור מאוד.

4. תשתמשו בכוחות של עצמכם

כמו שיש לנו נטיה לנסות "לתקן" דברים בחיים, כך לפעמים אנו נוטים לראות דברים רעים בעצמנו. אמנם אדם צריך לדעת שהוא לא מושלם, וצריך להיזהר מגאווה יתירה והתנשאות, אולם זה לא בושה לשמוח בדברים הטובים שאנו כן יודעים לעשות. אם את בעלת יצירתיות או אתה בעל אדיבות נפלאה לאנשים וכו' תכירו בזה ותשתמשו בזה!

5. תתחברו לאחרים

עד עכשיו העצות היו לגבי אנו בתוכינו ואיך אנו רואים את העולם החוצה. אולם המחקרים מראים שיחסים וחיבור אנשים שסביבנו הם אחד מהדברים הבטוחים ביותר בדרך לאושר.
מה היחסים שלך עם אישתך? עם הילדים? עם המשפחה, החברים?עזרה לזולת
אדם יכול ברגע להרגיש אושר על ידי מעשה רנדומלי של אדיבות. לעזור למישהו אחר, אדם שבאמת צריך עזרה, ואתה עוזר לו כי אתה רוצה, לא כי אתה חייב. פעולה כזאת, שהיא מעצם מהותו של המין האנושי גורמת לך לאושר רגעי, ועם הזמן למשמעות ואושר כללי.
המחקרים הראו שההשפעות הגדולות ביותר על האושר היו תחת התנאים האלו:

  • זו בחירה – אתה בוחר לתת ולא בגלל שאתה מוכרח או מרגיש לא נעים
  • אתה מתחבר – הנתינה גם מאפשרת להתחבר לאדם שלו אתה מעניק, כגון להתנדב בבית האכלה לנזדקקים, לעומת תרומה של כסף דרך הטלפון ששם אין לך התחברות לצד השני
  • אתה רואה את ההשפעה – אם אתה תורם כסף, אתה פשוט נותן וממשיך הלאה. אולם אם היית רואה איך התרומה שלך משפיעה, למשל שנקנו מוצרי מזון וחולקו למשפחות, ההשפעה עליך תהיה רבה יותר

כמובן שהדרך אל האושר רצופה מכשולים, וצריכים לזכור שלפעמים עצם הרדיפה גורם לאפקט שלילי, אולם הליכה באורח חיים המוצע בהחלט עוזר ונותן לנו משמעות עמוקה יותר בתור בני אדם.

לכתבה המקורית