פיתוח גמישות קוגנטיבית

בעולם שלנו היום, מערכת הכישורים של גמישות קוגניטיבית היא קריטית ובעלת ערך יותר מתמיד.

כישורי גמישות קוגנטיבית כוללים:

  1. הערכה פתוחה של דעות שונות, נקודות מבט וגישות.
  2. לא לפחד מטעויות.
  3. לקחת בחשבון דרכים שונות לפתרון בעיה.
  4. השתתפות בפעילות למידה, גילוי ופתרון בעיות בעזרת חדשנות יצירתית.

התלמידים צריכים מאיתנו הכוונה והזדמנויות כדי לפתח כישורים אלו של גמישות מחשבתית. היום כבר הרבה מקומות לא בוחנים רק רמת ידע ופתרון בעיות, אלא גמישות מחשבתית. לא איך אתה פותר בעיה, אלא מה קורה אם באמצע הדרך לפתרון התנאים משתנים, האם אתה מסוגל לשנות צורת המחשבה שלך?
אנו יכולים לתת להם הזדמנויות כדי להרחיב את נקודות המבט שלהם, ראייה גדולה יותר, יצירתיות גדולה יותר, חדשנות וחזון.

מה אפשר לעשות?

  1. הימנע מעיוורון מחשבתי בעזרת חזון מחשבתי. כשאנו שקועים במשימה אנו לא שמים לב לדברים פשוטים אפילו במרחק עין. מה שאנו רואים תלוי במה שאנו מחפשים, אם תכנסו לחדר ויבקשו מכם להסתכל בכמה שניות חפצים אדומים יש בחדר, ולאחר שסרקתם את החדר פתאום ישאלו כמה חפצים שחורים היו בחדר, רוב הסיכויים שלא תזכרו שום חפץ שחור. הציפיה שלנו היא שיש דרך "יחידה" לגשת לבעיה או לפרש מידע, וזה אינו. אנחנו צריכים לתת הזדמנות לתלמידים לשבור את התבנית הזאת כדי שיוכלו לחוות דברים בצורה רחבה יותר. נסו את הטכניקות הבאות:
    א. אל תסיקו מסקנות בשביל הילדים. תנו להם לנסות ולטעות, לחפש מידע, להעריך אותו ולהשוות, ולבסוף לבדוק את המסקנות שלהם.
    ב. דברו בשפה פחות מגבילה. כשאתם שואלים "מי יודע את התשובה הנכונה" אתם מגבילים אותם לכך שיש תשובה או גישה אחת יחידה.
    ג. יותר זמן המתנה. כשאתם שואלים שאלה, תבקשו מהם לא לענות ישר. זה ימנע מהם לנקוט את דרך הפיתרון הקצר ביותר כפי שהם רגילים ויתן להם זמן לחשוב על אפשרויות חדשות. זה גם יתן הזדמנות לילדים האחרים לחשוב, כי הרבה ילדים ברגע שהם רואים שאחרים הרימו ידיים לענות, לא טורחים אפילו לנסות לחשוב, כי מה הטעם.
    ד. שאלות רחבות יותר. שאלו שאלות שיש להם יותר מתשובה נכונה אחת, ומצריכות את התלמיד לספק גישות אלטרנטיביות לפתרון בעיות.
  2. מחשבה מגוונת. שיטות החינוך  מקדמות יעילות ואחידות בשיטת הסרט הנע. כדי לעזור לתלמידים לפתח יצירתיות וחדשנות תרחיבו את המבט שלהם בעזרת תרגילי ומשחקי מחשבה מגוונת כגון:
    א. העברת חפץ בין הילדים ולנסות לתת לחפץ תפקיד חדש.
    ב. הצגה אלטרנטיבית לנקודת מבט. לדוגמה, קחו סיפור מוכר ותנסו לתאר אותו מנקודת מבט של מישהו אחר בסיפור, לא של גיבור הסיפור.
  3. העברה ויישום הזדמנויות. ברגע שסיימו ללמוד חומר מסוים, תנסו ליישם אותו בצורות תיאורטיות שונות, תגרו אותם לחשוב איך אפשר להשתמש בחומר זה במקרים שונים.

 

לקריאה נוספת